Jeg gik hjemmefra kl 9.30 til en tur i fitness. Derefter møde med min projektgruppe. Vi er ved at skrive vores bachelor opgave.
Det trak ud og vi var først færdige kl 16.
Vi skriver om angts/nervøsitet i forbindelse med musisk præstation. Det er ret omfattende, og vi har en del materiale der skal læses. Det hele selvfølgelig på engelsk. Tænk at det er et emne der slet ikke bliver berørt på de danske konservatorier ?!! Det er jo os der skal ud at undervise, og kommer til at støde ind i et barn eller en voksen der pludselig blir nervøs. Måske så nervøs at det fratager lysten til at spille.
Jeg har i mine observationer af undervisning rundt omkring på musikskoler krøllet tær over lærernes måder at tackle problemerne på.
Fx. En gruppe unge skal i musiktimen synge et vers hver, det er der én der ikke vil. Hvad gør læreren?? Enten tvinges eleven, eller også bliver eleven sprunget over.
Det er dette vi nu laver et ordentligt materiale om. Noget som kan sendes til musikskoler. En guide i at styrke de unges selvtillid. Det bliver spændende. Men vi har travlt ! Det skal afleveres næste fredag.
Efter mødet mødtes jeg med en veninde. Skulle bare være en kop kaffe. Vi snakkede og snakkede og pludselig var kl halv ni.
Nu er jeg så hjemme, og skal ha en kop kaffe og skrive ting ned jeg gerne vil vide i morgen på hjemmeside kurset. Jeg glæder mig ! Meget !!
9 comments
Det lyder virkelig spændende, jeres projekt. Det er i høj grad, noget både musikskoler og deres elever vil kunne få glæde af, tror jeg.
Ser frem til flere updates om projektet hen ad vejen.
Jeg ville ønske, projektet var kendt, dengang jeg gik til rytmik i folkeskolen
Der skal nok komme updates Conny 😉
Uha Betty. Det er den slags oplevelser der kan ødelægge ens lyst til at synge/spille! Det vil vi gerne undgå.
Lyder spændende – det er utrolig vigtigt at fylde eleven med selvtillid.
For mange børn er det jo også en fritidsinteresse, og det står jo ikke i mål med, at man bliver utilpas når man har med det at gøre.
Vi ved jo også hvor vigtigt det er i vores egen øvning at vi har flere plusser end minusser, når vi går hjem fra øvelokalet.
Jeg var forresten på din skole igår og indspille musik til en afgangsfilm fra Filmskolen. “Victor – Havets skræk!”
Ja, det er et spændende og meget vigtigt emne vi har kastet os ud i.
Ærgeligt jeg ikke var der i går Frederik, og ku hilse på dig 😉
Jeg underviser børn i folkeskolen iog i musikskolen. Det er så blufærdigt at spille eller synge. Ja rigtigt man må ALDRIG tvinge nogen. Jeg laver mange børnebands, og se deres øjne når de spiller noget der er sejt, er guld værd. Se en lille pige spille bas, eller en rod brænde noget guitar af. Man skal bare lave nogle numre der bruger de løse strenge og nogle fede synt. lyde. Det er så nemt at få til at lyde godt.
Det lyder skønt Klaus. Kan være jeg skal sende dig vores rapport når vi er færdige, og få nogle andre øjne og noget feedback på den.
Der vil være en masse øvelser til at lave improvisation med børnene og meget andet sjovt.
Det kunne være så sejt. Improvisation har jeg aldrig prøvet med mindre børn. Vil rigtig gerne læse den. Musik er glæde, og skal være sjovt. Det er det de skal lære og føle. Ikke fællessang omkring et klaver eller pædagog-guitar.
Lige mine ord Klaus. Du skal nok få en kopi 🙂